kopings-mailis

Alla inlägg under maj 2010

Av Mailis Oskarsson - 5 maj 2010 19:43

Jaha,då närmade sig hemresedagen med ilfart.

Konstigt,dom första dagarna går sakta men sen går dagarna jättefort.10 dagar var alldeles utmärkt.Vi visste ju inte om vi skulle komma hem heller,men nu var alla flygplatser öppna igen.Dom som åkt hem under veckan fick flyga till Aten och åka buss hem non stop i två dagar.Måste ha varit jobbigt.Värst var  att ta adjö till alla vänner vi fått under tiden här nere.Underbara människor,men vem vet,vi kanske träffas nån gång igen på nån resa.Sköt om er!!!

Våran flygkapten berättade att detta var en unik resa för det var det första planet som kom hem från Egypten till Arlanda på 10 dagar.

Adjö Egypten!

Tänkvärda ord:

Att våga är att förlora  fotfästen en liten stund

Att inte våga är att förlora sig själv.

Av Mailis Oskarsson - 4 maj 2010 21:55

Nu är snart vår Egyptenresa slut men vi vill hinna med ett  äventyr till.Vi går ner till Surfingcentret

och får låna mask och fenor.

Sedan går vi ombord på en lagom stor båt för att åka ut och snorkla.

Förts åker vi ut till ett ställe där det brukar finnas Delfiner.Där fanns massor av båtar på samma ställe som lockar och visslar efter Delfiner.Plötsligt får vi se 4 stycken som cirkulerar runt båtarna och visar opp sig.

Nu har vi stannat vid ett rev för att snorkla.Först tog ledaren dom som snorklat förut.Dom fick följa med henne ut en tripp.

Sedan var det våran tur.Vi hade aldrig snorklat förut så visst var vi rädda,men klart vi skulle prova.Dessutom blåste det kraftigt den dagen.

Vi fick hålla i oss i en livboj och ledaren var med hela tiden.Det var en helt fantastisk  syn under vattnet med korallrev och många färgglada fiskar.Vilken commers detta med snorkling är ute på Röda Havet.Man såg massor av båtar där ute.

Efter snorklingen var det lunch och siesta på båten.En härlig sjötur som man minns länge.

I morgon åker vi hem för nu är det fritt fram på Arlanda igen.

Var som en anka

Ovanför ytan,se lugn och samlad ut

under ytan,paddla utav bara sjutton.

Av Mailis Oskarsson - 3 maj 2010 20:36

En dag åkte vi på Jeepsafari ut öknen för att besöka ett Beduinläger och se hur dom levde.

Sand,sand så långt ögat ser..men då plötsligt...

Ett grönt träd mitt ute i Sinaiöknen.

Gaiden berättade vad det var för träd och hur det kunde leva där ute men hon var från England och pratade så fort så jag hann inte översätta allt.Min engelska är inte världbäst tyvärr men jag hankar mig fram.

Nu var vi framme i Beduinlägret.Där fick vi en gaidning och sedan fick vi  själva gå och utforska.

I detta huset samlade beduinhövdingen dom som hade blivit oense om något.Det var bara att bli sams eller att åka från byn.

Kvinnor såg vi väldigt lite av,denna flicka satt tydligen här så turisterna skulle få titta på henne.Hon var bara 17 år och hade redan 6 barn.Dessa barn satt där hela dan utan några leksaker eller mat.Men vi fick inte ge dom något.Gaiden samlade in pengar sedan som hon delade ut rättvist till alla.Var väldigt skönt att det inte fanns tiggare.Det var mycket inavel berättade gaiden,så till slut fick barnen skador.

Männen såg faktiskt både rena och trevliga ut.Hur dom håller sig rena fattar jag inte.Fanns ingen el i byn heller.

Gubben min måste ju bara rida kamel,jag har gjort det förr och det är inget trevligt alls.

Den här lilla åsnan kanske han skulle ha provat istället.

Vi blev bjudna på the

och på kvällen blev det god mat och coca cola till.

Maten var faktiskt catering innifrån Hurrugada eftersom det inte fanns elektrisk där ute.

Själva lagade dom maten över öppen eld.

Det sista var att titta på månen i ett jättestort teleskop.Jag kunde nästan ta på månen.

Gud vilken häftig dag jag varit med om.

Tänkvärda ord:

Alla dessa  dagar som kom och gick

inte visste jag då att det var livet.

Av Mailis Oskarsson - 2 maj 2010 20:23

Efter att ha gått runt pyramiderna i två timmar åkte bussen vidare till ett

ställe där man gjorde Paryrus.Man kunde även köpa papyrustavlor där.

Tillverkningen av papyrus som skrivmaterial började mycket tidigt i historien.
Man har påträffat papyrusfragment som är 5000 år gamla.

Papyrus är ett halvgräs med flockliknande blomställning och grovt strå. Normalt
blir det ca tre meter högt. Det är en sumpväxt som i fornegyptisk tid  växte vild
framför allt i Nilens delta.

Papyrus dominerade som  skrivmaterial i mer än 3000 år, innan det avlöstes av
pergament och papper.

Vid tillverkningen av papyrus kapades stammen i 20-30 cm långa bitar som barkades och spjälkades
i tunna skivor. Skivorna lades intill varandra på en fuktig platta med ett nytt lager tvärs över.
Papyrusstrimlorna klibbade ihop tack vare det naturliga klisterämne som finns i märgen. Därefter
hamrades och polerades arket. När arken var färdiga fogades de samman till rullar genom att
överlappas med varandra. En träpinne fästes sedan i vardera ände. Man skrev på rullens insida.

Fortsättning Följer.

Tänkvärda ord:

Livet är mer än bara andas.

Av Mailis Oskarsson - 1 maj 2010 08:46

Klockan 01.30 natten till söndagen klev vi på bussen och skulle åka till Kairo.Folk låg redan och sov på bussen när vi klev på.Det var ju inte lätt att försöka sova för man var ju mest nyfiken.Det var ung 50 mil till Kairo.

Frampå morgonen blev det ett stopp vid en bensinmack för att äta våran medhavda frukost.Sedan fortsatte vi mot Kairo.Det är en stad med 16 miljoner Pyramiderna i Giza ligger i utkantsen av Kairos centrum och de hotas idag av föroreningar som långsamt bryter ner dem. De byggdes kring 2560 f. Kr och räknas in bland antikens sju underverk. Cheopspyramiden , som är den största, är över 140 meter lång och 200 meter bred. Bland andra mäktiga pyramider finns Mykerinos och Chefren. Även världens största staty, Sfinxen, kan beskådas här.

Jag har ju sett dom en gång tidigare men
 D
et var lika fascinerande denna gången oxså.

En vanlig uppfattning är att pyramiderna byggdes av slavar, men detta har ifrågasatts av vetenskapsmän som istället menar att det var vanliga egypter som forslade de enorma stenarna. Enligt uppskattningar väger stenblocken i snitt 2 ton och det tog 80 år att bygga pyramiderna och det krävdes ca 25 000 män (möjligtvis även några kvinnor) att utföra arbetet. Uppgifterna skiftar dock väldigt och vissa uppskattar att det har krävts flera hundra tusen män.
Detta stora projekt krävde naturligtvis en infrastruktur och därför byggdes särskilda byar där arbetarna bodde i och de krävde naturligtvis mat, kläder och vatten för att kunna arbeta.
Medan arbetarna släpade stenblocken över landet för att sedan stapla dem på varandra krävdes ingenjörer och arkitekter som räknade ut hur detta skulle göras så smidigt som möjligt och såg till att kungarna fick ett värdigt hem i dödens rike.

Runt pyramiderna pågår ju en enorm commers  för turisterna.

Dom hade verkligen sina knep för att få sälja.

Denna bilden hjälpte en man mig med att ta.

Naturligtvis skulle han ha en slant för det.

Fortsättning följer.

Tänkvärda ord:

Ett gott liv skapas av ögonblick som

nästan får dig att tappa andan.